DIUMENGE DE RAMS
Commemoració de l'Entrada de Jesús a Jerusalem
Lc 19, 28-40 En aquell temps, Jesús anava al davant pujant a Jerusalem. Quan era a prop de Bet-Fagué i de Bet-Hània, a la muntanya de les Oliveres, envià dos dels seus deixebles amb aquest encàrrec: «Aneu al poble d'aquí al davant i, entrant, hi trobareu un pollí fermat, que ningú no ha muntat mai. Deslligueu-lo i porteu-lo.. Si algú us preguntava per què el deslligueu, respondreu que el Senyor l'ha de menester.» Els dos que Jesús enviava se n'anaren i ho trobaren tot tal com Jesús els ho havia dit. Mentre deslligaven el pollí, els amos els digueren: «Per què el deslligueu?» Ells respongueren: «El Senyor l'ha de menester.» Portaren el pollí a Jesús, el guarniren tirant-li els mantells a sobre i hi feren pujar Jesús. A mesura que Jesús avançava estenien els mantells pel camí. Quan s'acosta-va a la baixada de la muntanya de les Oliveres, tota la multitud dels seus addictes, plena d'alegria, començà de lloar Déu a grans crits per tots els prodigis que havien vist, i deien: «Beneït sigui el rei, el qui ve en nom del Senyor. Pau al cel, i glòria allà dalt.» Alguns fariseus que anaven amb la multitud li digueren: «Mestre, renya els teus seguidors.» Ell respongué: «Us asseguro que si aquests callessin, cridarien les pedres.»
Jesús actua com a amo i senyor per procurar-se un pollí, cavalcadura dels senzills i per la feina, en contrast amb el cavall, cavalcadura dels poderosos i per a la guerra.
El pollí fermat evoca Gn 49,11, quan Jacob beneeix Judà prometent-li fermarà a la vinya el seu pollí amb tot el simbolisme de pau i felicitat.. Per la simbologia bíblica de l'ase, notem que el llibre dels Jutges presenta els personatges importants com els qui munten ases (5,10; 10,4; 12,14). La profecia de Zacaries parla del rei humil que torna a la capital per a inaugurar una era de pau i esplendor.
Estenien els mantells pel camí: senyal d'homenatge al rei (2 Re 9,13) tot evocant el ritual d'entronització reial.
Beneït sigui el rei, el qui ve en nom del Senyor: afirmada primer la humilitat, ara s'afirma de Jesús la reialesa.
Pau al cel i glòria allà dalt: reprenent l'himne dels àngels a Betlem.
L'escena dels fariseus reclamant a Jesús de renyar els seus seguidors és pròpia de Lc.. La resposta de Jesús evoca la posterior lamentació sobre Jerusalem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada